Markéta Hlaváčová
Vedení ScioŠkoly
marketa.hlavacova@scioskola.cz
"Když si moje kamarádky v dětství hrály na školu, nikdy jsem se nepřidala. Nebavilo mě zvát plyšáky k tabuli a psát jim známky."
Více o mně
Když jsem se pak spolupodílela na zakládání alternativní školy, často jsem na to myslela. Jak udělat školu tak, aby dávala smysl, aby ji děti mohly mít rády, to je moje životní téma. Vychází mi z toho, že nejlepší je dětem ukazovat, co jsem poznala jako krásné a dobré, varovat je před tím, kde jsem se spálila a podporovat je na cestě, kterou si samy vědomě vyberou. A průvodcům? Těm bych ráda nabídla to samé. Ve škole jsem vlastně strávila celý svůj profesní život, téměř výhradně v alternativním školství. Můj krátký exkurz, kdy jsem pracovala pro Ministerstvo školství a následně pro hiporehabilitační centrum, mě obohatil a jsem za něj vděčná. Ale škola je to místo, kde mám být. Tedy konkrétně ScioŠkola.
Ondřej Mikšík
Vedení ScioŠkoly
ondrej.miksik@scioskola.cz
"Svému synovi jsem záviděl, že chodí do školy, kam se každý den těší, která ho baví, a když je nemocný, je nešťastný, že musí zůstat doma. Už mu nezávidím. Jsem tady a těším se každý den.”
Více o mně
A čím jsem chtěl být, když jsem byl malý? Kuchařem, sportovním komentátorem, novinářem a chvíli i učitelem, jako děda. Bavil a baví mě dějepis a všechno, co hýbe společností, baseball a jeho trénování. Miloval jsem i letní tábory na Liščí louce.
Když jsem vyrostl, stal jsem se právníkem, když jsem zesílil, stal jsem se manažerem a když jsem dostal rozum, stal jsem se součástí vedení ScioŠkoly.
Být dobrým průvodcem pro děti i průvodce a dělat společně školu, která dává smysl – to mi smysl dává.
Kateřina Samková
hospodářka
katerina.samkova@scioskola.cz
"Jsem šťastná, když to kolem mne klokotá, a to se mi ve ScioŠkole určitě splnilo.
Dětský svět mě fascinuje svou energií, otevřeností, bezprostředností."
Více o mně
Čerpám z dětí inspiraci a děkuji jim za to, jak umí člověku nastavit zrcadlo. Změna je trvalý stav - tak to je asi jedna z věcí, pod kterou bych se mohla podepsat. Po gymnáziu jsem šla studovat Učitelství pro mateřské školky, zkostnatělý systém mne však odradil a nakonec jsem vystudovala Českou zemědělskou univerzitu. Po vysoké škole jsem nesehnala práci v oboru a začala pracovat jako letuška. A překvapivě tam vydržela velice dlouho, miluju dívat se na svět z výšky.
Mám 3 děti, ráda čtu a hodně chodím. Kromě dětí mě obklopuje i hromada zvířat.
Jarmila Čechová
speciální pedagožka
jarmila.cechova@scioskola.cz
"Škola by měla dětem poskytnou bezpečné a motivující prostředí, ve kterém se mohou rozvíjet a posouvat dál."
Více o mně
Mojí prací je vybavit děti s učebními obtížemi dovednostmi, aby si tu svou vzdělávácí cestu proklestily, a podporovat je, aby tou cestou šly stále dál, i když to není vždy jednoduché.
Vždy jsem věděla, že chci pracovat s lidmi a že potřebuji, aby moje práce byla dobrodružná a každý den jiná. Jako pedagog jsem mnoho let učila na 3. stupni, jako speciální pedagog pracuji s dětmi všeho věku. Děti a mladí lidé jsou mi velkou inspirací, pohání mě kupředu, učím se kvůli nim a s nimi stále něco nového.
Kateřina Kočka
průvodkyně
katerina.kocka@scioskola.cz
"Miluju objevování světa s dětmi, pochopení tajemství matematiky a kouzlení s písmem. Ve ScioŠkole se těším na společné radosti s dětmi a objevování všech tajemství, které nám život nabízí.."
Více o mně
Od mala jsem toužila být herečkou, a proto jsem vystudovala VOŠ hereckou. Osud tomu chtěl ale jinak, tak jsem pracovala v jiném odvětví. S narozením dětí jsem se hodně začala zajímat o pedagogiku a školský systém. A chtěla jsem změnu, aby děti měly možnost učit se s radostí a nebály se. Proto jsem spoluzaložila Waldorfskou školu na Praze 7 v Letohradské.
Hana Jünglingová
průvodkyně / asistentka
hana.junglingova@scioskola.cz
"Vždy jsem si přála pracovat někde, kde bude práce zároveň i mým koníčkem. Věřím, že Scio škola je to pravé místo, kde se mi tento můj sen může splnit. "
Více o mně
Co si pamatuji, tak mým přáním od dětství bylo stát se paní učitelkou. Sice jsem na to šla trochu oklikou přes práci v obchodě, směnárně, cestovní kanceláři, ale život mě stále směřoval k dětem a práci s nimi. Pracuji mnoho let jako lektorka angličtiny, pořádám pro děti tábory, protože mám ráda sport, tak jsem několik let dělala trenérku atletiky pro děti a v neposlední řadě jsem maminkou 3 dcer. Trávit čas s dětmi mě prostě baví a naplňuje.
Hana Hrdličková
průvodkyně
hana.hrdlickova@scioskola.cz
"V této práci se mi nejvíce líbí, že člověk může objevovat svět v celém jeho rozsahu a přemýšlet o něm komplexně. ScioŠkolu jsem si vybrala, protože umožňuje zkoumat dětem svět právě tímto způsobem."
Více o mně
Od dětství až do nynějška jsem měla spoustu snů, čím bych chtěla být: zpěvačkou, lékařkou, veterinářkou, výcvikářem pro pejsky… A protože jsem se neustále chtěla učit novým věcem, rozhodla jsem se všechny věci, které mě baví, propojit v jednom povolání. Nastoupila jsem na Masarykovu univerzitu obor Učitelství pro mateřské školy. Po absolvování jsem pracovala 5 let jako učitelka v MŠ.
Petra Hegedüšová
průvodkyně
petra.hegedusova@scioskola.cz
"Je potřeba o věcech přemýšlet z různých perspektiv, dát dětem i dospělým pocit sebevědomí, a svobody v jejich názorech, kreativitě a diskuzi. A o tom Scioškola je."
Více o mně
Jeden moudrý pan profesor nám v Anglii řekl větu, která by měla být běžnou praxí a přirozeností, a které se dle mého ve Scioškolách držíme: „Every teacher is a student and every student is a teacher.“
Jako malá jsem snila o tom, že budu slavná tanečnice a budu vystupovat všude po světě. Taky jsem chtěla být novinářkou, spisovatelkou nebo válečnou zpravodajkou. Bavilo mě být neustále v pohybu, cítit adrenalin a mluvit s lidmi otevřeně a o všem . A všechny změny a pocity si zaznamenávat do deníků. Těch mám doma plnou knihovnu. A tak vyhrálo studium žurnalistiky. Realita se však od mých představ a snů velmi lišila. Potřebovala jsem změnu a po praxi ve školce, na letních táborech a ve školním klubu, jsem se vydala do Anglie studovat vedení ve vzdělávání. Díky ScioŠkole jsem v pohybu, dostávám dost adrenalinu a změna je na denním pořádku. Sny se staly realitou. Jako průvodkyně se snažím děti v jejich snech podporovat a pomáhat jim se vypořádat s realitou.
Kateřina Mansfeldová
průvodkyně
katerina.mansfeldova@scioskola.cz
"Všichni se můžeme podílet na tom, jak škola funguje, jak vypadá a co v ní děláme. Líbí se mi třeba popcornové přestávky, brannballové pátky a kolejní středy."
Více o mně
Když jsem byla malá, chtěla jsem být baletkou. To se mi rychle splnilo a během 10 let jsem protancovala několik baletních střevíčků. Teď bych si chtěla začít plnit i ten dospělý sen. Chtěla bych dělat práci, která mě bude naplňovat a bude mít smysl. ScioŠkola je pro mě velkou příležitostí a moc se těším na všechno, co mě tam čeká. "Ráda cestuji a poznávám nová místa, ať už u nás v České republice, nebo na druhém konci světa. Ráda chodím do přírody, jen tak vyšlápnout na kopec a pozorovat miniatury tam dole. Sednout si k potoku a sledovat, jak teče voda. Často trávím svůj volný čas u plátna se štětcem v ruce. Malování je pro mě největší relaxací, vždy úplně zapomenu na čas. Ráda jezdím na kole nebo na bruslích, ideálně v přírodě. Teď se nově učím hrát šachy.
Edita Klembasová
průvodkyně
edita.klembasova@scioskola.cz
"Vždy jsem věřila, že učit (se) lze i jinak. Je pro mně důležité podporovat zvídavost a tvořivý potenciál dětí, respektovat jejich individualitu a hlavně jim dát prostor ptát se."
Více o mně
Jako malá jsem moc nepřemýšlela, čím budu. Vše se změnilo v den, kdy jsem dočetla první knížku. Najednou se mi otevřely neomezené možnosti a miliony nových paralelních světů. Od té chvíle jsem ve svém volném čase, kromě běhání za míčem a hraní s kamarády, putovala po světě s dětmi kapitána Granta, hledala poklad na Stříbrném jezeře nebo spřízněné duše s Annou ze Zeleného domu. A plán byl jasný – budu spisovatelem!
Láska k literatuře mě spolehlivě provází životem, pokud právě nečtu, tak jsem na procházce se svým psem.
Monika Jančová
průvodkyně
monika.jancova@scioskola.cz
"Ráda bych děti podporovala v objevování, jejich zvídavosti a v odvaze se ptát, protože oni jsou naše budoucnost."
Více o mně
Jako malá jsem měla jasnou představu, že rozhodně nebudu v dospělosti sedět v kanceláři zavalená dokumenty. Snila jsem o západu slunce strávených v horách a nekonečném dobrodružství. Mnoho let jsem cestovala za sportem a zážitky. Moje poslední cesta vedla na Nový Zéland, kde jsem několik měsíců učila děti pádlovat a byla to neskutečná jízda! Společně jsme strávili mnoho hodin pádlováním, hraním si, dováděním a závoděním. Díky této zkušenosti jsem si uvědomila, že s dětmi dobrodružství nikdy nekončí, proto jsem tady.
Tomáš Mařík
průvodce
tomas.marik@scioskola.cz
"Věřím, že děti mohou být v mnoha oblastech zcela rovnocennými partnery nám dospělým a že samy dobře vědí, co se chtějí a potřebují naučit."
Více o mně
Líbí se mi, že ve ScioŠkole toto respektujeme a dáváme dětem prostor se individuálně rozvíjet. Když jsem byl malý drak, tak jsem chtěl být paleontologem a kartáčkem na zuby očisťovat zkamenělé dinosaury. Když jsem trochu vyrostl a stal se ze mě větší drak, tak jsem od fosilií upustil a po osmiletém gymnáziu jsem šel studovat mezinárodní vztahy a mezinárodní rozvojová studia, protože mě bavila a baví angličtina a také mě zajímala a zajímá jak historie, tak dění v dnešním složitém a divokém světě. Během let jsem zjistil, že mě velmi naplňuje práce s dětmi a mladými lidmi. S dětmi jsem pracoval v rámci vzdělávacího programu Člověka v tísni, působil jsem na dvou ročnících festivalu Jeden svět na školách v Plzni a mnoho let jsem individuálně doučoval děti i dospělé anglický jazyk. Rovněž jsem absolvoval půlroční stáž v Českém fóru pro rozvojovou spolupráci, která se mimo jiné zaměřovala na oblast globálního rozvojového vzdělávání.
Zuzana Plecitá
průvodkyně
zuzana.plecita@scioskola.cz
"Věřím ve změny vzdělávacího systému, kterého jsou ScioŠkoly součástí a vnímám naší průvodcovskou aktivitu jako průkopnickou práci za lepší život dětí, kterým se společně učíme naslouchat a důvěřovat.
Více o mně
Dlouhé roky jsem byla učitelkou, která neučí. Školství jsem si ohmátala z bezpečí kanceláře při práci na MŠMT a neměla jsem v úmyslu to kdykoli přehodnotit. Život mi radikálně změnily moje dvě dcerky, které mě denně učí partnerskému přístupu k druhé lidské bytosti, dokazují mi neuvěřitelný dětský potenciál a pomohly mi rozvinout mou vlastní kreativitu. Začala s nimi i moje cesta k alternativním, hřejivějším způsobům vzdělávání, ruku v ruce s přesvědčením, že primárním úkolem nás dospělých je nechat děti rozvíjet dle jejich potřeb a příliš je nepoškodit svými „dobrými“ úmysly a představou o tom, jak mají věci být a jak je mají druzí vnímat a cítit.
Alan Thomas
průvodce
alan.thomas@scioskola.cz
"I believe in student-centered and student-guided education and the principles of Constructivism."
Více o mně
I believe children are individuals each with their own rates of development and interests, they know know what they need most, and when they need it. I believe a “teacher’s” job is to be a guide, not directing, but occasionally providing a nudge in a direction that may add to a student’s personal areas of interest. I have over twenty-years of educational experience and a Masters Degree in Education. I love hands-on activities and playing games to learn. I love building things and music. I am most happy when I am creating something or working towards a higher purpose.
Luboš Jelínek
průvodce
lubos.jelinek@scioskola.cz
"Každý den ve Scioškole mi dává pocit, že se společně podílíme na výchově a vzdělávání nové generace tou nejlepší formou a vytváříme pro ně prostředí, které jim umožní žít spokojený a šťastný život."
Více o mně
Školu jsem měl rád a těšil jsem se do ní. Učení mi šlo a byly tam kamarádi a psina. Oblíbil jsem si matematiku a fyziku a později angličtinu. Při rozhodování kam na vejšku převládl vliv rodičů - tedy technika. Ostatně jako v celém mém dětství v té nelehké době hráli rodiče vůdčí roli ochránců mé cesty do života. Mimo školu jsem se věnoval sportu, později na vrcholové úrovni. V 16ti jsem si koupil svoji první kytaru a život bez ní si už nedovedu představit (jezdí se mnou i po světě). Pracovním životem jsem se dostal až k podnikání a osobnímu rozvoji. Když jsem vychovával svoje děti, chtěl jsem, aby se mohli a dovedli sami rozhodovat, přebírali odpovědnost a učili se z chyb. Taková svobodná výchova nevýchovou. Dnes se zabývám finanční gramotností dětí i dospělých, a tím jsem se tak nějak dostal až k myšlence mé větší angažovanosti ve vzdělávání. Scioškola je pro mě to pravé místo, kde se mohu realizovat - být dětem průvodcem jejich dětství a dospívání a zároveň se od nich učit to, co už jsem zapomněl.
Miloš Zahradník
průvodce v klubu
milos.zahradnik@scioskola.cz
"Vždy mě lákaly školy s jinou koncepcí, než mají státní školy a takovou školou je právě i ta naše. Rád podporuji děti v kreativitě a fantasii, stejně tak jako s nimi rád řádím venku na hřišti."
Více o mně
Myslím si, že vedení dětí k pohybu, podpora jejich fantasie a citu k umění napomohou k jejich šťastnému dětství. Původem sklář, kovář, tanečník a velký fanoušek umění, rukodělné práce a pohybu. Ve školství se pohybuji pátým rokem a vždy v přímé práci s dětmi. Dříve jsem vedl kroužek šermu, tance, šachů a výtvarné činnosti.
Eliška Krenková
průvodkyně v klubu
eliska.krenkova@scioskola.cz
"Na naší škole se mi, kromě možnosti nosit oblečení, jaké chci, plní představy o smysluplné a krásné práci plné zvědavosti a každodenního učení."
Více o mně
Byl teplý červnový den. Já byla v posledním ročníku na základce a jela tramvají na naše poslední zvonění. Na zastávce Křižíkova ke mně přistoupilo spoustu zpocených pánů v oblecích a dam v sukních a punčocháčích. Mně jich bylo opravdu líto, a tak jsem se zařekla, že nikdy nepůjdu do práce, kde budu nucená nosit dresscode.